İzlenim: Gündoğumu

Pazar, Mayıs 10, 2015


Ressam: Claude Monet

Eserin Bitiş Tarihi: 13 Kasım 1872, saat 07:35

Eserin Bulunduğu Yer: Musée Marnottan, Paris

Eserin Gerçek Boyutu: 48 cm x 63 cm

Tür: Şehir manzarası

Stil: İzlenimcilik (Empresyonizm)

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

Burada benim yaptığım gibi sizler de bu linkte eserin renkleri ve ışığıyla oynayabilirsiniz.

İlk kez farklı bir şey yapıp, bir eserin hangi yıl yapıldığını aşıp gün, hatta saat bilgisi verdim. Çünkü bu sıradan bir eser değil, "İzlenimcilik" akımının doğmasına neden olan kaynak bir eser… Amerikalı astrofizik profesörü Donald Olson'un uzun araştırmaları ve hesaplarına göre, Monet'nin "İzlenim: Gün Doğumu (Impression: Sunrise)" tablosunda, 13 Kasım 1872 günü, saat 07:35'teki 'an' resmediliyor.

Tablo ilk kez 1874'te, Claude Monet, Edgar Degas, Pierre-Auguste Renoir, Camille Pissarro ve Berthe Morisot gibi ressamların Paris'te Salon Galerisi'ndeki bağımsız sergisinde görücüye çıkmıştı. Dönemin tanınmış sanat eleştirmenlerinden Louis Leroy ise sergiyi ve sanatçıları küçümseyen eleştirisinde, Monet'nin tablosundan yola çıkarak ressamlara Empresyonistler (izlenimciler) adını takmıştı. Tüm bu sert eleştirileri yaparken yeni bir sanat devriminin oluşacağını elbette ki bilemezdi...

Konturların belirsizleşmesine karşılık ışığın ve yarattığı izlenimin odak haline geldiği bu akım zaman içinde "moderniteye başkaldırı" olarak kabul görürken, Monet'nin empresyonizme adını veren tablosunu tam olarak ne zaman yaptığı hep tartışma konusu oldu. Öyle ki, bazıları tablonun adına rağmen resmedilenin gün doğumu değil, gün batımı olduğunu bile iddia etti. Profesör Olson ise, işte tüm bu tartışmaya son vermiş görünüyor.

Bazı kaynaklarda eserin 1873, 1874 hatta 1875 yılında tamamlandığı söyleniyor fakat Monet eserine imzasını 1872 yılında attığı için genelde bu yıl baz alınır ve yine profesörün yaptığı araştırmalar da bunu kanıtlar nitelikte.

İzlenimcilik, modern resim sanatındaki ilk büyük devrimci harekettir desek pek de yanılmış sayılmayız aslında. Monet, resimlerinde fırça darbeleriyle oluşturduğu değişik renklerde noktalarla istediği izlenimi uyandıracak renk ve ışık etkisini yaratmayı başarmıştır. Renk ve ışığın etkisinden midir yoksa manzara çiçek resimlerinden midir bilemem ama Monet'nin tablolarında Seurat'ın aksine şiirsellikten rahatlıkla söz edebiliriz. Onu zamanının ressamlarından farklı kılan, belirgin yapılan boyamalar ve konu materyalleri. Belirgin derken, renklerin canlılığından söz ediyorum. Yoksa resimlerinde bir belirginlik, netlik, keskinlik söz konusu değil. Çoğu zaman figürlerin yüzleri bile anlaşılmıyor. Bu da geniş fırça darbelerini sevdikleri anlamına geliyor.

Eser için şiirsellikten ve duygulardan bahsedebiliriz demiştik. Bu sisli deniz sahnesine yakışan da budur zaten. En belirgin gördüğümüz, iki küçük kayık ve içinde belli belirsiz seçilen insan siluetleri. Sabah güneşinin suya yansıması. Uzakta sisten dolayı seçilemeyen tekneler… Bir şair olsaydım bu sahne için şiir yazabilirdim.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Eserin tüm hakları yazara aittir. Kaynak gösterilmeden kopyalanamaz, alıntı yapılamaz. Anlayışınız için teşekkürler.

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

Yorumunuz blog yöneticileri tarafından onaylandıktan sonra yayınlanacaktır. İlginiz için teşekkürler...