Denizden Yükselen Venüs - Bir Aldatmaca

Pazar, Temmuz 02, 2017

Amerika kendisine ulusal bir kimlik kazanma çabasındayken, o dönemin tabloları da ister istemez Amerikalılarla ilgili konuları temsil etmeye başladı. Bu dönemde bir natürmont da diğer çalışmalardan hızla ayrılıyordu. Sürrealizm'den 100 yıl önce çizilen bu tablo, halkın ilgisini çekti ve büyük beğeni topladı.

Bugün sizlerle "Banyodan Sonra" olarak da bilinen "Denizden Yükselen Venüs - Bir Aldatmaca" isimli tabloyu inceleyeceğiz.


Ressam: Raphaelle Peale

Eserin Bitiş Tarihi: 1822 civarı

Eserin Bulunduğu Yer: Nelson-Atkins Sanat Müzesi, Kansas

Tür: Natürmont

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

Tabloda, ön planda kenarları ince ince işlenmiş ve yukarıya astırılmış parlak kumaştan yapılmış beyaz bir perde görüyoruz. Perdenin arkasında ise bir kadın var gibi. Perdenin altında çiçeklerin üzerine bastığı sağ ayağını (sol ayağı daha geride), üstünde ise kadının saçlarının bir kısmını ve sol kolunu görüyoruz. Bu gördüğümüz tamamen hileli bir görüntü. Küratörlerin daha sonraları X ışınlarıyla birlikte yaptığı çalışmalara göre burada böyle bir kadın hiç resmedilmedi. Ayrıcalıklı seyre sahip olduğunu düşündüğümüz ressam, (belli ki kendisi böyle düşünmemizi istedi) kadının bizim görmediğimiz taraflarını asla çizmedi. Bu görüntü tablonun izleyicisi olan ve imgenin bir kandırmaca olduğunu anlamayan bizlerle, inceden inceden alay ediyor. Ressam, kol ve bacak parçalarını perdeyi tamamladıktan sonra uygun boyutta ekledi. Gerçekten de resme baktığımızda perdenin, kadına göre, daha sahici ve somut çizildiğini farkediyoruz.

Oysa biz, ilk bakışta yüzü bize dönük çıplak bir kadının hayalini kuruyorduk perdenin ardında. Ve şöyle umut ettik: Bu kadın tamamen çıplak olacak ki, seyircinin en fazla görmek istediği yer olan cinsel bölgeler bir perde tarafından ressam tarafından gizleniyor. Fakat buradan hepimizi heyecanlandıran, deyim yerindeyse ağzımızı sulandıran, bizi tutup sarsan şey bu kadının kendisi değil, onu gizleyen perdedir. İştah açıcı bir görüntüyü saklayarak bizleri deli ediyor bu perde.

Bütün imgelerde mevcudun dönüşümü söz konusudur. Dolayısıyla, imgelerin indirgenemez ve tercüme edilemez nihani önemi, dünyanın daimi mevcudiyeti ile arzuladığımız şekilde ancak nadiren mevcut olması arasındaki kesişme ve kaçınılmaz çelişkide kök salar. Namevcuda duyulan arzu, mevcudu sürekli dönüştürür.

Tablo bizi kandırmaya, kendisini olmayan bir resim olarak (örten perde olarak), gözlerimizden neredeyse tamamen saklanan (diğer türlü kandırılmamız imkansız açıkçası, çünkü imge gerçek boyutunda değil ve zaten resmedilen kadını perde kadar gerçek sayabilmemiz için imgenin gerçek boyutunda olması gerekecektir) gerçek bir resmi gizleyen bir resim olarak göstermeye çalışıyor.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Eserin tüm hakları yazara aittir. Kaynak gösterilmeden kopyalanamaz, alıntı yapılamaz. Anlayışınız için teşekkürler.

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

Yorumunuz blog yöneticileri tarafından onaylandıktan sonra yayınlanacaktır. İlginiz için teşekkürler...