Rönesans ve Maniyerizm Yazı Dizisi: X. Yüksek Rönesans (1500 - 1530)

Pazar, Nisan 23, 2017

Michelangelo, Pieta, 1498-99.

Entrikalar, gizli anlaşmalar ve iktidar kavgaları, Floransa'nın öncü konumunu yüzyılın bitiminde kaybetmesine yol açtı. Roma, II.Julius'un Papalığı dönemine rastgelen 16. yüzyılın ilk onyıllarında kısa bir süre için İtalya'nın sanat başkenti haline geldi. İnsanların kültür sayesinde prestij kazandığı bir devirde elbette Papa da hizmetine en iyi sanatçıları alma çabasında olacaktı. Kilise'nin iktidarını ve ihtişamını kültür ve sanatla meşrulaştırmak isteyen Papa, böylece güçlerini yeniden kazanmaya uğraşan dünyevi hükümdarları da kendi silahlarıyla vurmayı hedefliyordu. Michelangelo ve Raffaello Roma'ya çağrıldılar ve Papa'nın hizmetine girdiler.

Sanatçılar artık mekana, renge, bedenlere, ışığa ve harekete nasıl biçim vereceklerini mükemmel öğrenmişlerdi. Bundan sonra, 15. yüzyıldaki gibi gerçekliğin birebir temsili değildi makbul olan. Yaratıcılık, mucitlik bekleniyordu. Sanatçı doğanın güzelliklerine şiirsel bir tat katmalıydı; onları sanatıyla yoğurarak yeniden yorumlamalıydı. Ressamlar, tecrübelerini ve idealizmlerini becerikli bir senteze kavuşturarak başardılar bunu. Doğa hakkındaki gözlemlerini sanatın kendi kurallarıyla ve bireysel bakış açılarıyla harmanladılar. Gerçekliğin izdüşümüyle sanatsal yorum eserlerinde artık öylesine içiçe geçiyordu ki, kompozisyon kuralları bir yana, resimler asla yapmacık bir hava taşımıyordu; tersine, her bir eser adeta başka türlü olamaz izlenimi uyandırıyordu. Yüksek Rönesans'a damgasını vuran ve hepsi aynı kalıptan çıkmış gibi görünen o büyük resimler işte bu özellikleri taşır: Biçimle içeriğin mükemmel bir biçimde içiçe geçtiği, simetrik piramidal ve dairesel kompozisyonların gayet uyumlu, sakin manzaralar yarattığı, yüzyıllar boyunca insanoğlunun güzellik idealini simgeleyecek olan sanat eserleri. Ve onlardan söz ettiğimizde akla gelen dört isim: Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello ve Tiziano. Bu sanatçılar birbirlerinden epey farklı bireysel anlayışları ile hayranlıkla izlendiler; hala loncalarda örgütlü olan diğer ressamlar kitlesinin içinden dahiyane özellikleriye sıyrılmayı ve hafızalara kazınmayı başardılar.

Michelangelo ve Raffaello isimleri Roma'yı akla getirirken, Tiziano Venedik resmini temsil eder.

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Eserin tüm hakları yazara aittir. Kaynak gösterilmeden kopyalanamaz, alıntı yapılamaz. Anlayışınız için teşekkürler.

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

Yorumunuz blog yöneticileri tarafından onaylandıktan sonra yayınlanacaktır. İlginiz için teşekkürler...